onsdag 18. juli 2012

Spillkritikk-onsdag: Uke 29

Det er onsdag og tid for nok en sparsommelig sommerutgave av spillektyre-spalten.

Visuelt grensesnitt i spill, spesifikt det som vises når du spiller (Heads-Up Display, HUD), har sett både oppsvinger og nedsvinger i løpet av mine rundt 15 år som spiller. Ben Chapman hos Nightmare Mode forsvarer fjerning av HUD i actionspill, og mener at dette vil føre til en mye mer intens spillopplevelse:

I once turned the HUD opacity all the way to zero on Fallout: New Vegas, removing it from my game completely. … Without exaggeration, it was the most tense experience in gaming I’ve ever had. Nothing highlights the idea of survival like not knowing about the world around you. Without every item and character labeled, everything that entered my vision required scrutiny. Every potential combat situation had to be plotted and split-second decisions regularly seized the breath in my throat.

Akk ja. Hadde jeg bare hatt tid til å spille spill på denne måten… Men nok om meg og mer om Alois Wittwer, som mener at spill mer effektivt kan formidle følelser som skyldfølelse og ansvar dersom spilleren ikke tar valg selv:

Player agency feels too familiar to real life. Cobbett wants me to think that I have some omniscient understanding of the shit that’s happening in games. I don’t. If I was placed in a war zone, I doubt I’d even consider anything but how to get out of there and make sure I’m okay. What I’m thinking about when I play games is how to make everything fall into the right place, how to use this item to clamber up that tree, and how to get to the next bit of the level to see the next big thing. I’m too concerned with the menial to focus on the meaningful unless it yells at me.

Til sist fra Nightmare Mode filosoferer Dan Cox over viktigheten av og pankulturalismen til det skrevne ord i Mass Effect 3. Og helt til sist i ukens spalte argumenterer Seb Wuepper rett fra levra for at mus og tastatur ofte rett og slett er underlegen gamepads, av ren design:

A lot of AAA games these days are indeed made primarily for consoles, which by itself is not a bad thing. These games by and large also get released on PC, where PC gamers then start bitching and moaning about how badly these games work with mouse and keyboard.

But here’s the thing: if these games work so badly with mouse and keyboard, that’s due to their design. Most games these days are not designed to be played with office equipment.

Det er mye annen lesning der ute som kan være spennende, men jeg har ikke fått tid til å lese alt som har svirret innom synsfeltet mitt. Er du sulten på mer, ta en titt på Critical Distance sin tilsvarende spalte (og den før der igjen), samt Rock, Paper, Shotgun sin spalte The Sunday Papers.

God lesning!

Noe du vil si?